Rešpektujeme ochranu vašich údajov

Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies

Šariš
Región sa pripravuje

Motív

Hudobný folklór Šariša

 

 

Jedinečný a nevšedný hudobný nástroj gajdica, (ne)rómske kapely, viachlasný spev, rýchle melódie k šarišskej polke či tanec, ktorý imituje umieranie ovce.  Takéto vzácnosti sú súčasťou hudobného folklóru Šariša, ktorý vo veľkom kreovali Rusíni, Rómovia, Židia, pastiersko-valašská kultúra a šarišský ľud.

 

Rusínsky viachlas

Na veľkej časti Horného Šariša žijú Rusíni, a tak nečudo, že v piesňach i hudbe, ktoré vznikli v tejto oblasti, nájdeme aj čosi z rusínskej kultúry. Jeden z príkladov môžeme nájsť vo viachlasnom speve. Pre Rusínov je typický tzv. interval veľkej sekundy, ktorý znie v niektorých častiach piesní a u poslucháča môže vyvolávať pocit falošnosti. V skutočnosti ide o starý štýlový prvok, ktorý vychádza z hudobného myslenia a tradície nielen Rusínov zo Slovenska, ale napr. aj Ukrajiny. Táto disonancia vzniká súčasným znením 2 vedľajších celých tónov. 

 

Gajdica takmer „vymrela“

V okolí Lipian, v Toryskej kotline bolo jedným zo zdrojov obživy salašníctvo, čo sa odrazilo nielen na tunajších zvykoch a obyčajoch, ale aj na hudobnom folklóre. Pekným príkladom sú piesne a hudobné nástroje, ktoré si pastieri vyrábali sami a zároveň boli aj ich interpretmi. Práve v tejto oblasti vznikla gajdica – jedinečný hudobný nástroj. Aj keď sú jednoplátkové sa jedná o jednoplátkový  ktorý sa nikde inde na svete nepoužíval. Gajdica má jednu melodickú píšťalu so šiestimi dierkami a na konci je rohovina. Vydáva nevšedný pískavý zvuk vďaka tzv. piskorom, ktoré sú zdrojom tvorenia tónu rovnako aj v gájdách. Aj keď verzie jednoplátkových dychových nástrojov nájdeme aj inde, gajdica je ako jeden z variantov originálny a jedinečný hudobný nástroj. Najznámejším výrobcom gajdice bol Andrej Mizerák z dedinky Lúčka-Potoky. Keby ho neobjavil istý študent a nepovedal o tom svojmu profesorovi, gajdica by po smrti uja Mizeráka navždy zanikla. O jej zviditeľnenie a začlenenie do ľudovej hudby sa postaral aj známy zberateľ Ján Lazorík, ktorý pôsobil práve v toryskom mikroregióne. Pastierska kultúra obohatila folklór aj o viaceré typy tancov ako napr. odzemok, alebo stupana. Najzaujímavejším v tomto regióne je však obradový tanec ovči zdich, pri ktorom tanečník, spravidla bača, imitoval umieranie ovečky. K tomuto tancu sa v súčasnosti zachovali dve piesne – Ej, ofči zdich je češki, ktorá sa spieva a interpretuje na spomínanej gajdici, z tej druhej sa zachovala už iba melódia, ktorú z nahrávok poznáme v podaní výnimočnej rómskej ľudovej hudby Jančiho Laciho z Torysy.  

 

Petrovianski olašáci mali nástroje

Ľudové hudby na Šariši zakladali najmä Rómovia, no v niektorých lokalitách bolo aj zopár nerómskych kapiel a v okolí Svidníka dokonca aj zmiešané kapely rómskych a rusínskych muzikantov. Azda najznámejším šarišským rómskym muzikantským rodom sú Žoltákovci z Raslavíc. Ich primášom bol Martin Žolták, neskôr jeho synovec Štefan Žolták-Čečo. V Petrovanoch dodnes žijú olaskí Rómovia, ktorí v minulosti „vyčnievali z radu“. Olaskí Rómovia totiž nezvykli hrávať na hudobných nástrojoch. Iba spievali a rytmizovali a už vôbec nehrávali pre majoritné obyvateľstvo (nielen na Slovensku, ale napríklad tiež v Maďarsku). No vychýrená kapela petrovianskych olašských muzikantov hrávala veľmi často aj pre majoritu. Jej primáša Jána Makulu-Mača ste mohli vidieť aj v legendárnom filme Pásla kone na betóne. 

Čo sa týka nástrojového zloženia šarišských kapiel, tak základom boli sláčikové hudby (husle, kontrabas, viola), s ktorými mohli hrávať aj ďalšie hudobné nástroje ako klarinet, cimbal, či akordeón. V povojnových rokoch sa stali obľúbenými rôzne typy nástrojovo zmiešaných kapiel s hudobnými nástrojmi ako bubon, činel, saxofón. V rusínskych oblastiach, a nielen na Šariši, sa hrávalo na tzv. brači, trojstrunovej viole/kontre. Je to viola, na ktorej sú natiahnuté  iba 3 struny, ktoré majú svoje špecifické ladenie (iné aké má klasická 4-strunová viola) a rovnú kobylku, ktorá umožňuje hru na všetkých 3 strunách naraz. Okrem Slovenska sa v rovnakej, a možno aj väčšej, miere hráva na takejto viole ešte v Rumunsku v oblasti Sedmohradsko.

 

Aké tance, taká hudba

Na Šariši, rovnako ako na celom Slovensku, boli hudobné folklórne prejavy súčasťou rôznych príležitostí, obyčajov, či obradov a nájdeme tu množstvo svadobných piesní, vianočných kolied, alebo jarných chorovodov a mnoho iných žánrovo vyhranených piesní. Hudobný repertoár sa odvíjal aj od tancov, ktoré sa v danom regióne tancovali. Na Šariši to boli rozšírené krútivé tance starého štýlu (krucena, do šaflika, šaflik, u Rusínov chromka), krútivé tance nového štýlu (čardáš), strofické tance (mojše, kuri krik s valcerom, čerjana, ceperky a rôzne lokálne varianty týchto tancov), ženské tance (karička, koleso) či verbunkové. Na Šariši boli najrozšírenejšie kruhové verbunky sprevádzané konkrétnou skupinou piesní. Medzi najznámejšie patria napr. solo maďar, fogáš, marhaňska, bašistofska.

Zaujímavosti:

  • Najznámejšou polkou tejto oblasti je šarišská polka. Na najstarších audiovizuálnych záznamoch ju tanečníci tancovali v pomalších tempách, no neskôr sa tempo zvýšilo a dá sa porovnať s tempom rýchleho čardášu. K polke sa hrávali konkrétne melódie, ktoré si každá kapela prispôsobila a hrala po svojom. Rovnako aj názov si každá dedina prispôsobila pre seba (raslavická polka, šemetkovská polka, rovnianska polka a pod.), hoci stále išlo o šarišskú polku a jej varianty.
  • Na hornom Šariši sa tancoval strofický tanec Mojše, ktorý mal typickú židovskú tematiku. (Pred vojnou v tejto oblasti žilo početné množstvo Židov.)
  • V repertoári olašských Rómov z Petrovian sa zachovali piesne k tancu vlašiko.
     

Ľudový odev na Šariši

  • Oblečenie na Šariši ovplyvnili rusínski pastieri, ale aj významná obchodná cesta.
  • Prekrásnu solivarskú čipku vyrábali ženy baníkov.
  • Obľúbenou látkou bola modrotlač.
  • Čo vidno, bolo z ľanu a čo nevidno, z konope.
  • Bačovia si údili košele. 
  • V sviatočnom odeve nájdeme kašmírové i modrotlačové šatky, mužský páskovaný šál či zelené svadobné šaty.

 

 

Prešov a Bardejov boli významnými remeselnými strediskami Šarišskej župy už počas stredoveku. Prešov dokonca ležal na dôležitej obchodnej ceste spájajúcej Budapešť s Krakovom. Cez župu tak prúdili obchodníci s rôznorodým tovarom a všelijakými textilnými materiálmi, čo výrazne ovplyvnilo odev na Šariši. „Trendy“ v oblečení udávalo aj rusínske pastierske obyvateľstvo, ktoré sa na základe valašského práva (15. a 16. stor.) usídlilo v severnej oblasti. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že tradičné oblečenie na celom Šariši bolo pomerne jednotné. Odlišovalo sa najmä na základe sociálneho postavenia svojho majiteľa. Na severe boli ľudia chudobnejší, tak aj odev bol výzdobou jednoduchší. V strednej a južnej časti sa oblečenie vyrábalo z rôznorodých materiálov, a preto bolo i honosnejšie.

Modrotlač na vodných tokoch

Na Šariši sa pestovali ľan i konope, chovali sa ovce, a tak sa vyrábali šaty predovšetkým z týchto materiálov. Konopné plátno nosené pri práci a ľanové na sviatočné oblečenie sa až do nástupu priemyselného tkania vyrábali doma. Ovčia vlna sa používala na pletenie a výrobu súkna a koža na obuv, opasky, kapsy a iné doplnky. Vrchné súčasti (v ženskom tradičnom odeve) boli zhotovené z materiálov „prechádzajúcich po obchodnej  ceste“, ako brokát, hodváb či kašmír. V severných oblastiach sa vďaka hojnému počtu modrotlačiarov výrazne uplatnila aj farbiarčina. Modrotlačiarske dielne sa budovali na vodných tokoch, a tak sa modrotlač dostala nielen do okolitých obcí, ale aj iných regiónov. Na Šariši sa ešte koncom 19. storočia tlačilo v hojnej miere v Zborove, Bardejove, Sabinove, Stropkove či Prešove.

 

Soľnobanskú čipku vyrábali ženy baníkov

Solivarská paličkovaná čipka je azda najvýraznejším prvkom šarišského ľudového odevu. Vyrábali ju ženy baníckych robotníkov v soľných baniach (Solivar), no ony samy „ju nenosili“. Paličkárky si totiž obliekali jednoduché sedliacke oblečenie. Čipky však predávali na jarmokoch, a tak sa dostali i za hranice župy. Solivarská čipka bola súčasťou slávnostného odevu žien Prešova i širšieho okolia už v 16. stor. a s obľubou zdobila najmä čepce. Vyrábali sa tu i čipky panské, ktoré sa riadili aktuálnymi módnymi trendami (v tej dobe ich diktovala Viedeň). V rámci farebnosti sa objavujú výraznejšie štyri farby – žltá, červená, modrá a zelená. V hojnej miere sa používali i kovové nite. 

Bačovia nosia šnurované nohavice a pančuchy 

Ženský i mužský odev sa šil z domáceho (prevažne konopného a ľanového) plátna. Platila zásada, že čo vidno, bolo z ľanu (jemnejší materiál – rukávy), čo nevidno, z konope (tvrdší a tuhší materiál – driek). Celkovo bol odev jednoduchší a málo zdobený. A ak sa zdobilo, tak sa používalo šnurovanie (mužské nohavice) alebo činovať (manžety). Charakteristickou zimnou obuvou boli plstené kapce, tzv. vaľanky.

 

Samostatnou kapitolou bolo oblečenie baču, pretože bačovstvo bolo značne rozšírené hlavne v severnej časti. Už v roku 1600 sa v literatúre spomína, že „tu bačovia nosia uhorské (šnurované) nohavice a pančuchy, na nohách majú krpce a hore nosia po pupok siahajúcu košeľu s voľnými rukávmi. Túto si namáčajú do ovčieho loja a údia tak dlho, kým nie je dosť čierna. Potom ju vyperú, aby nepúšťala farbu a nosia tak dlho, kým sa im na tele nerozpadne. Takáto košeľa chráni bačov, lebo neprepúšťa vodu a nedrží sa v nej hmyz.“

 

Kašmírová šatka so strapcami 

V strednej časti regiónu rozoznávame tri typy sviatočného odevu. Prvým je typ Ličartovce a Kendice (nosil sa v celom južnom Šariši – oblasť južne od Prešova). Keďže sa spodné sukne v tejto oblasti len veľmi jemne škrobili, pôsobili napriek svojej početnosti (približne sedem kusov) ľahkým dojmom a ženy v nich vyzerali ako „v perinke“. Výrazným doplnkom odevu bola kašmírová šatka so strapcami, ktorá sa preväzovala cez prsia. Vrchný sviatočný odev zdobilo šnurovanie (strieborným šujtášom). Zaujímavý detail, ktorý sa vyskytoval na ženských kabátikoch, tvorili malé hodvábne červené strapčeky prišité pod gombíkmi na prednom zapínaní. Čepce krášlila už spomínaná solivarská čipka. Muži nosili súkenné chološne alebo bohato zdobené plátenné nohavice rovnakého strihu. Lajblíky boli zdobené výšivkou i šnurovaním, ktoré dopĺňalo mnoho kovových gombíkov.

Biela nevesta

Raslavický typ sviatočného odevu sa nosil v oblasti južne od Bardejova, v obciach Fintice, Kapušany a okolí. Tu mali ženy výrazne kratšie rukávy s bohato zdobenými manžetami. Zaujímavosťou bolo, že nevesta sa vydávala v bielom, mala biela sukňu i bielu zásteru. Bola to skôr rarita, keďže biela farba sa v tradičnom svadobnom odeve na Slovensku viac-menej nevyskytovala. U mužov stojí za zmienku šnurovaná výzdoba na nohaviciach, ktorá siahala od kolien cez celé stehná. Nohavice sa tu šili aj z modrého kupovaného súkna.

Nevesta v zelenom

Sviatočný odev Krivianskeho typu sa nosil v oblasti západne od Bardejova a nadväzoval na kroje rusínsko-goralských obcí. Ženy z tejto oblasti by ste poznali podľa veľkej modrotlačovej šatky, ktorú nosili prehodenú cez ramená a prepásanú na hrudi nakríž. Tunajšie nevesty sa vydávali v zelenej farbe, ktorá predstavovala mladosť a životaschopnosť. Nevesta šla na sobáš v zelenej vlnenej sukni, bielej zástere a bielom kožuchu, keďže svadby sa konali zvyčajne v zimnom období medzi Vianocami a fašiangom. Celkový vzhľad dopĺňala parta ako znak dievoctva. Mužský odev z tejto časti regiónu niesol viac prvkov typických pre pastiersku kultúru – k súkenným gatiam (chološne) patril široký 5-prackový opasok a biely kožúšok zdobený červenými aplikáciami. Na vrch sa nosila huňa a na nohy krpce. Okolo krku si muži uväzovali čiernu šatku. Zvláštnosťou bol pestrý páskovaný šál, ktorý nosili muži uviazaný okolo krku. 

Zaujímavosti

Najarchaickejšie, a teda najstaršie prvky odevu sa zachovali v najsevernejších častiach regiónu. Jednou z takýchto súčastí bola pôlka. Pás doma tkaného plátna mal dĺžku dva až tri metre a zavinovalo sa do neho novorodeniatko. Jeho konce boli bohato zdobené vytkávaním a patril aj do obradového odevu nevesty.

Tanečný folklór regiónu Šariš

 

  • Tanečnú oblasť regiónu Šariš môžeme rozdeľovať na mikro-regióny, ktoré disponujú spoločnými znakmi. Tanečný repertoár je v nich prakticky zhodný.
  • Popri hudobnom folklóre sa spája s obyčajami, odevom a etiketou.
  • Signifikantným znakom prevedenia tanečného folklóru Šariša je pérovanie váhou.
  • Pre chorovody a kolesá je typický osobitý vokálny prejav – a cappella.
  • Smer krútenia oproti smeru hodinových ručičiek pri ženskom kolese je spôsobený vplyvom folkorizmu.
  • Kruhové verbunky sa v procese vývoja tanečného folklorizmu spojili do tzv. tanečného cyklu.
  • Pri kruhových verbunkoch s veliteľom bol vodcom najšikovnejší a najzdatnejší tanečník.
  • Tanec „Olafska“ má spojitosť s tancami staršej vrstvy – s odzemkom.
  • V druhej polovici 20. storočia sa „Hajduk“ objavoval a interpretoval výlučne pri družbovskom tanci.
  • Tanečná ovčiarska dramaticko-pantomimická hra Ofči zdich, predstavuje napodobnenie skonu ovce. Pôvod Ofčoho zdichu možno hľadať na území regiónu Spiš, v obciach ležiacich v Levočských vrchoch. Tento stredoeurópsky unikát preslávil v regióne Šariš významný človek Ján Lazorík.
     

 

Hudobno-štrukturálne znaky tanečných piesní s dôrazom na ich štýlovú genézu má vlastnosť poodhaliť súvislosť medzi jednotlivými tancami a sprievodnými tanečnými melódiami z hľadiska vývoja hudobného myslenia. Hudobno-tanečná kultúra regiónu Šariš sa vyznačuje ráznosťou a dynamickosťou, je pomerne ovplyvnená novouhorským štýlom. Tento vplyv hudobno-tanečnej kultúry možno vidieť v tancoch a piesňach nového štýlu (verbunk, čardáš). Významnou časťou šarišského tanečného a hudobného folklóru sú regionálne varianty polkových melódii. Tanečnú oblasť regiónu Šariš môžeme rozdeľovať na mikro-regióny, ktoré disponujú spoločnými znakmi. Tanečný repertoár je v nich prakticky zhodný. Popri hudobnom folklóre sa spája s obyčajami, odevom a etiketou. Signifikantným znakom prevedenia tanečného folklóru Šariša je pérovanie váhou.

Kolesá a chorovody – patria do skupiny kruhových a reťazovitých tancov, viažu sa  k slávnostným a obradovým príležitostiam: nástup jari, začiatok leta, svadobná rozlúčka nevesty s dievoctvom, veľkonočné obdobie, pôstne obdobie, svadba, fašiangy, atď. Nárečové názvy týchto tancov: Fendija, Hoja ďunďa, Holodar, Do haju lišečki, Branička šašom. Kolesové tance sú najviac rozšírenými kruhovými dievockými a ženskými tancami, hudobne charakteristickým spevavým sprievodom. Typickým krútením je smer pohybu slnka. Smer krútenia oproti smeru hodinových ručičiek pri ženskom kolese je spôsobený vplyvom folkorizmu.

V súčasnosti chorovody a kolesá v lokálnom spoločenstve zanikajú. Najstaršie generácie žijúcich žien na Šariši ich ešte ovládajú. Stredná generácia žien, ktorá napr. pôsobila vo folklórnych skupinách, ich interpretuje približne totožne ako najstaršia generácia. Na stvárnení kolies mladej generácie môžeme bádať, že tradícia prirodzeného pokračovania tanca je silno narušená. Pre chorovody a kolesá je typický osobitý vokálny prejav – a cappella.

 

Odzemky, miestne známe ako hajduk alebo kozak nachádzame v hudobných podobách na celom území regiónu. Ešte v druhej polovici 20. storočia sa tieto tance uchovali a možno ich vidieť najmä v hornatejších a odľahlejších lokalitách (napr. Tichý Potok, Livovská Huta, Hrabské). V druhej pol. 20. storočia sa „Hajduk“ objavoval a interpretoval výlučne pri družbovskom tanci. Odzemok je taktiež súčasťou unikátnej tanečnej ovčiarskej dramaticko-pantomimickej hry Ofči zdich, ktorá predstavuje napodobnenie skonu ovce. Pôvod Ofčoho zdichu možno hľadať na území regiónu Spiš, v obciach ležiacich v Levočských vrchoch. Tento stredoeurópsky unikát preslávil v regióne Šariš významný človek Ján Lazorík. V súvislosti so scénickým folklorizmom sa Ofči zdich predvádzal za sprievodu sláčikovej hudby alebo gajdice.

Pre Skočno-mládenecké tance na Šariši je príznačný skočný charakter, s využitím nahadzovaných, valaských a zrážaných tanečných motívov. Nárečové názvy týchto tancov: Olafska, Terkač, Medzvecka, Bašistofska. Pre skupinový tanec „Olafska“ s kruhovou formou platí systém za sebou troch idúcich častí. Pre prvú časť sú príznačné skočné valašské a nahadzované tanečné motívy rôznych variácií a pre nasledujúcu druhú časť sú typické skočné zrážané tanečné motívy. Tieto dve časti sa tancujú buď na mieste čelom do kruhu alebo interpretovaním tanečných motívov v smere hodinových ručičiek. Tretia časť býva zvyčajne zakladaná s využitím zakladaných tanečných motívov s držaním pravej ruky tanečníkov smerujúc do stredu kruhu. Avšak nie je pravidlom, aby sa tieto tri časti za sebou zakaždým radili. Pri tanci „Terkač“ sa mládenci/muži, vždy protiidúce dvojice skočným pohybom dopredu a dozadu prsiami razantne zrazia a odrazia od seba. Do tejto skupiny tancov možno zaradiť mužské skočné úvody pred začatím tancovania starých párových tancov.

 

Staré párové tance – označenie silno prevažuje názov Krucena a Do šafľika. Pre krucenu je charakteristický predspev tanečníka, vodenie v páre, cifrovanie v rôznych párových držaniach a krútenie v smere a oproti smeru hod. ručičiek. Pre tento typ tanca je signifikantný konkrétny viazaný hudobný sprievod. To isté platí pre Do šafľika.

Tance nového štýlu - Verbunky sa v regióne Šariš uchovali vo viacerých zaujímavo rozvitých, relatívne ustálených podobách. Sú to kolektívne mužské kruhové tance, pričom zdatný vedúci tanečník ich usmerňuje povelmi. Obsahujú razantné tanečné motívy a motivické rady z kráčaných, zrážaných a skočných pohybov spojených s dupmi, tleskmi a pľasmi. V minulosti, vo svojom prirodzenom prostredí sa tieto tance interpretovali osobitne, nie nasledujúc za sebou. Do skupiny raslavických kruhových verbunkov patria tieto tance: Maďar s fogašom, Solomaďar, Bačistovska/Bašistovska a Marhaňska. Dôležitým faktom je, že kruhové verbunky z Raslavíc sa v procese vývoja tanečného folklorizmu spojili do tzv. tanečného cyklu. Z nich iba „Bašistovska“ má osobitý, „neverbunkový“ kolorit. Všetky tieto typy tancov sú príznačné pre región Šariš. Táto suita tancov má značne vyhradenú a miestne fixovanú podobu.

Maďar s fogašom – kruhový verbunk s veliteľom - Maďar je nárečové pomenovanie pre mužský kruhový verbunk s veliteľom zo severovýchodoslovenského regiónu Šariš. Tancuje sa v kruhovej forme a verbunkové piesne viazané k tomuto tancu sa interpretujú počas priebehu tanca. Dôležitým aspektom kruhového verbunku „Maďar“ je jeho hudobno-tanečné ukončenie, tzv. – Fogaš, ktorým interpreti preukazujú svoju zdatnosť na konkrétne viazané cifry primáša cifrovanými tanečnými motívmi, ktoré je možné viesť v rôznych tanečných formách (sólo, dvojice, kruh).

 

Solomaďar sa používa ako nárečový názov pre mužský sólový a kruhový verbunk bez veliteľa. Interpretuje sa v sólovej kruhovej forme. K tomuto tancu je presne viazaná hudobná melódia.

Marhaňska sa používa ako nárečové pomenovanie pre mužský kruhový verbunk s veliteľom. Tanečníci sú otočený čelom do kruhu pričom tanec má pevnú kruhovú formu a je príznačný zábavnou funkciou. Charakteristickou zložkou tohto kruhového verbunku sú povely: „Marhaňška“, „Ras“, „Po dva ras“, „Za ucho“, „Za druhe“, „I za nos“, „I za kriš“ „Za pľeco“, „Za druhe“, „Pohrožic“, „I z nošku“, „I z druhu“, „Kučaci“, „Do kupi“.

Figúry, ktoré majú svoje názvy a poradie sa môžu meniť podľa vôle vedúceho tanečníka, ktorý pripomína istého veliteľa.

Bačistovska/Bašistovska je nárečové pomenovanie pre mužský kruhový verbunk bez veliteľa. Keďže má skočný charakter, možno predpokladať pôvod tohto tanca v staršej tanečnej vrstve skočno-mládeneckých tancov. Tancuje sa v kruhovej forme a pevnej štruktúre. Interpretuje sa na konkrétnu viazanú melódiu ľudovej piesne „Išol jeleň do jeleňa“. V minulosti bol tento tanec rozšírený na celom území Horného Šariša. Zo svojich terénnych výskumov a pramenných materiálov sa dozvedáme o výskyte tohto tanca v týchto obciach regiónu Šariš (Malcov, Marhaň, Vyšné Raslavice, Koprivnica, Hertník, Kochanovce, Demjata, Tulčík, Kurima, Brezov).

 

Tance nového štýlu - Čardáše - z regiónu Šariš patria do skupiny čardášov, ktoré vychádzajú z lokálneho starého párového tanca Krucena. To znamená, že sa pri interpretácii využíva totožná štruktúra tanca a motivická zásoba ako v tanci Krucena, s tým, že na miesto počiatočného vedenia v páre sa pridáva dvojkročka alebo menej využívaná jednokročka. Tancujú sa v rýchlom tempe/estam a ich najrozšírenejší nárečový názov je Čardaš.

Folklorizované spoločenské tance – do tejto skupiny patria tance nového štýlu, a to Polky, Mazurky, Valčíky, Sotyš. Strofické „Poľki“ - ide o tance s pevnou formou, štruktúrou. Interpretujú sa na konkrétne viazanú melódiu (Mojše, Ceperka, Čerana poľka, Ruska poľka, schadzana, kurikrik s vaľcerom, atď.). Pre párový tanec „Poľka“ je príznačný improvizačný charakter, pestrosť tanečných motívov a ich variantnosť a dostatočné rýchle tempo. Vyskytujú sa v regióne Šariš pod zvyčajne nárečovým názvom obce: šemetkovska, šarišska, raslavicka, hertňicka, topľanska alebo dribna a pod.
 

Remeslá na Šariši

Plátenníctvo

Tradičná remeselná výroba sa na prelome 19. a 20. storočia v regióne pomaly vytrácala. S príchodom manufaktúrnej činnosti a továrenskej výroby sa do určitej miery strácalo používanie prírodných materiálov a surovín. Výroba plátna a jeho predaj bol v stredoveku jednou z prvoradých obchodných aktivít najväčších šarišských miest Prešov a Bardejov. Pre tento zámer sa pestovali a spracovávali textilné plodiny ľan a konope. 

 

Šindliarstvo

Výroba a predaj šindľov bol významným doplnkovým zamestnaním obyvateľstva v podhorských oblastiach. Nahradzovaním šindľa inými, trvanlivejšími druhmi krytín (šindľová krytina nevydržala viac ako 20-30 rokov), ich výroba postupne upadala. Ešte v polovici 20. storočia bola známa v oblastiach s dostatkom ihličnatých lesov. Šindliarstvom sa zaoberali obyvatelia v obciach Raslavice, Mokroluh, Tarnov, Hertník, Hervartov a Šiba. Momentálne sa šindliarstvu venuje zlomok  jedincov v obci Hervartov na Hornom Šariši, napríklad Ján Štibrich, Marek Štibrich a Matúš Šoltýs z Hervartova.

Košikárstvo

Na Slovensku bolo najrozšírenejšie košikárstvo spracovávajúce vŕbové prútie. Podľa jeho druhu sa delí na výrobu z nešľachteného (nelúpaného) a šľachteného (vareného, lúpaného alebo štiepaného) prútia. V Šariši boli dôležitými strediskami obce Bardejov, Zborov, Mokroluh, Bogliarka, Beloveža a Hažlín. V súčasnosti sa tomuto remeslu venujú Mária Čechová z Hervartova a Ľudmila Nováková z obce Kobyly.

Kováčstvo

Medzi dedinskými kováčmi tvorili osobitnú skupinu rómski kováči. Rómovia sa v Šariši živili najmä kováčstvom, prácou s koňmi, predajom i obchodom či výpomocou a slúžením u gazdov aj židovských obchodníkov. V terajšej dobe sa kováčstvu venujú Daniel Skonc z Kučína aj Martin Heštera z Prešov, ktorý vedomosti a skúsenosti o výrobe získal na strednej a vysokej škole. Sortiment jeho výrobkov tvoria svietniky a voľná plastika. Zúčastnil sa na rôznych vystúpeniach a výstavách, napríklad Hefaiston 2009 a 2011, Medzinárodný plenér v Brekove 2009, múzeum v Bardejove 2010.

Hrnčiarstvo

Keramika patrí medzi najstaršie kultúrne prejavy ľudstva. Popri cechovom hrnčiarstve malo veľký význam aj vplyv na udržiavanie tradícií remesla dedinské ľudové hrnčiarstvo, rozšírené ako vedľajšie zamestnanie popri poľnohospodárstve. Muži sa v zimných mesiacoch venovali výrobe, na jar zasa predaju. Zatiaľ čo vo väčších mestách začali hrnčiarske dielne postupne miznúť už od polovice 19. storočia, v mestečkách a na dedinách pracovali hrnčiari ešte v prvej tretine 20. storočia. Aktuálne sa hrnčiarstvu venuje napríklad Tomáš Mihok. Ten sa ako učiteľ Základnej školy v Marhani roku 1976 zoznámil so Štefanom Tomečkom z neďalekej osady Dubie, učiteľom na dôchodku, ktorý sa venoval výrobe bardejovskej keramiky. Od roku 1978 začína spoluprácu s ÚĽUV-om na výrobe bardejovskej keramiky, ktorú v tých časoch okrem majstra ĽUV Jána Frankoviča nik iný do ÚĽUV-u nedodával. Po troch desaťročiach tak obnovil výrobu zadymovanej keramiky, keď posledným majstrom, ktorý sa jej venoval, bol legendárny Ján Kováč zo Šivetíc. Na zadymovanú keramiku si Tomáš Mihok postavil ďalšiu poľnú pec, technologicky riešenú rozdielne od pece na bardejovskú keramiku, a naplno sa pustil do výroby. Roku 2017 mu bol za jeho aktivity, ktorými prispel k udržaniu dvoch tradičných druhov keramiky, ako aj starých technologických postupov, materiálov a tvarov, udelený titul majstra ľudovej umeleckej výroby.

Rezbárstvo

Rezbárstvo tvorí osobitú oblasť ľudovej výtvarnej kultúry. V minulosti sa ním zaoberali roľníci, pastieri, ľudoví remeselníci, baníci. Rozmanitý, osobitý a rozšírený na celom území Slovenska bol rezbársky prejav na pracovných nástrojoch žien (praslica, piest, čipkárske paličky, kolovrat, krosná). V Šariši je v súčasnom období rezbárstvo relatívne rozšírené u týchto výrobcov: Martin Mešša, Ján Hajduk a Malík Bystrík z Kučína, Ľuboš Foľta z Richvaldu, Miroslav Janič, Tomáš Juhas, Ján Sakala a Marek Mikluš z Prešova, 

  • Martin Mešša sa narodil 20. októbra 1949 v Košiciach. Venuje sa najmä výrobe figurálne zdobených piestov, pracích i mangľovacích, ale aj sôch so sakrálnou tematikou (Madona z Hlbokej cesty, Nebeská kráľovná, Boh Otec). Posmelený do tvorby insitným sochárom Pavlom Šarišským z Janova pri Prešove, spočiatku vyrezával hračky z bukového dreva, po dvanástich rokoch piesty, lopáriky, mangliarky s reliéfmi z lipového dreva. Ako mnohí insitní umelci, aj on sa orientuje na ľudskú figúru, pričom jeho skulptúry nie sú iba veselé postavy a postavičky. Vyrezáva pestrý a vzrušujúci svet dedinských hudobníkov. Meššove plastiky majú jednoduché, striedme tvary. Dajú sa rozoznať cez insígnie najmä pracovných náradí alebo nástrojov. Ako rezbár sa zúčastnil na plenéroch v Raslaviciach, v Myslave, vo Wzdówe v Poľsku, kde aj prednášal o ľudovej kultúre na Ľudovej univerzite. Profesionálne sa venuje otázkam výtvarného folklorizmu, polohe ľudovej umeleckej výroby v súčasnosti, spracovávaniu informácií o minulosti a súčasnosti ľudovej umeleckej výroby na Slovensku súčasnými technickými formami. V roku 2013 získal osvedčenie o kvalifikácii majster ľudovej umeleckej výroby za originálny prístup v oblasti rezbárskej tvorby, ktoré udeľuje Komisia pre posudzovanie odbornej spôsobilosti pracovníkov ľudovej umeleckej výroby. Tradičný tvar piestov ho inšpiroval k osobitej autorskej výpovedi s figurálnou a zoomorfnou tematikou s vlastnou dejovou líniou. Okrem reliéfnej tvorby sa venuje aj figurálnej sochárskej tvorbe menších i veľkých rozmerov. Pri realizácii používa tradičné pracovné postupy a nástroje.

 

Čipkárstvo

Soľnobanská čipka vznikla v jednej z častí mesta Prešov, v Solivare, kde sa obyvatelia zaoberali ťažbou soli. Solivar bola pôvodne samostatná obec, ktorá vznikla z troch malých dedín – Šváby, Solivar (Soóvar) a Soľná Baňa. Muži tu pracovali v bani, pri varení soľanky, skladovaní a balení soli. Čipkárky sa na jednotlivé čipky špecializovali. Napríklad „Čepčarky“ robili čipky na čepce, ktoré sa nosili k tradičnému odevu ľudu. V súčasnosti sa čipkárstvu venujú:

  • Kočišová Elena – majsterka ľudovej umeleckej činnosti. S ústredím ľudovo umeleckej výroby spolupracovala od r. 1965. Paličkovala prevažne pásikové čipky typické pre Solivar. Začínala soľnobanskými motívmi, neskôr to boli okolky na prikrývky a prestierania. Paličkovala aj čepcové čipky (vysoká čipka s dierkami). V roku 1981 získala osvedčenie o priznaní kvalifikácie majsterka ľudovej umeleckej výroby v odvetví čipky, ktoré udeľuje Komisia pre posudzovanie odbornej spôsobilosti pracovníkov ľudovej umeleckej výroby.
  • Anna Čmelíková – majsterka ľudovej umeleckej činnosti. Pri paličkovaní využíva techniku pásikovej čipky s motívom hrušky a vlnovky. Paličkuje aj ploštičkové a zvončekové okolky.

 

Výroba hudobných nástrojov

Hudobné nástroje, charakteristické pre územie regiónu Šariš sú jarmočné píšťaly a gajdica.
Jarmočná píšťala – ľudový vzduchozvučný hranový hudobný nástroj s diatonicko-chromatickým ladením, výtvarne i akusticky jednoduchší variant pastierskej píšťaly; nazvaný podľa miesta predaja – jarmoku. Jarmočná píšťala sa vyrába z bazového, lieskového (najmä v oblastiach Šariša) a javorového dreva na (domácich) sústruhoch (točovkách). Známe sú dva typy jarmočnej píšťaly: krátke (do 30 cm), tzv. detské, s 3 alebo so 4 hmatovými dierkami, ktoré v minulosti slúžili deťom pri hrách na signalizáciu a pri prednese krátkych (detských) nápevov a piesní, a dlhé (do 50 cm) s 5 alebo so 6 otvormi, ktorých repertoár tvoria najmä pastierske a tanečné piesne. Píšťala je typicky zdobená žliabkovaním, vyrezávanými geometrickými ornamentmi a kruhmi namaľovanými farebnou ceruzkou. Na jej konci sú vysústružené 2 až 3 voľne sa pohybujúce prstence (krúžky) slúžiace ako chrastidlo. Výroba jarmočných píšťal je charakteristická pre obec Zborov. Výrobe píšťal sa dnes venuje Ján Zajac zo Zborova.

Gajdica – klarinetový hudobný nástroj. Je vyrobený vyvŕtaním dreva liesky, bazy, čerešne, slivky alebo javora o dĺžke 35 – 45 cm. Skladá sa z troch častí: píšťaly, pískadla a rohu. Na nástroji sa hrajú krátke pastierske motívy, ale aj známe melódie z pastierskeho repertoáru, aký sa využíva v Šariši. Je sprievodným nástrojom k tanečno-dramatickej hre ofči zdich. Hlas nástroja je prenikavý, hutný a má vplyv na spevnú interpretáciu hráča. K výrobcom gajdice patrí Alexander Gernát z Krivian.
 

„Najprv poznaj svoje rodisko až potom San Francisco.“

Ján Lazorik