Rešpektujeme ochranu vašich údajov

Táto internetová stránka používa technológiu cookies. Bližšie informácie o súboroch cookies nájdete v sekcii webstránky Cookies

Zemplín

Motív

O regióne Zemplín

 

  • Amerikánske domy spojili slovenské ľudové staviteľstvo a moderné smery z Ameriky.
  • Sedem pujďáckych dedín zaniklo kvôli vodnej nádrži Starina.
  • Na juhu sa pestovalo chutné tokajské víno, na severe vyrábali syry či žinčicu.
  • Pozdišovský dekór dievčenskej karičky na tmavom podklade je známy aj za hranicami Slovenska.
  • Nevesty sa kedysi kupovali na trhu.
  • Pre zemplínsky folklór sú charakteristické temperamentné čardáše, pestré kolesové ženské tance karičky či mužské verbunky.
     

Amerika na Zemplíne

Keď budete prechádzať naším najvýchodnejším regiónom, všimnite si nevšedné a tak trochu atypické vidiecke domky, ktoré obohatili architektúru Zemplína o západný rukopis. Tzv. amerikánske domy si na kľúč dávali stavať reemigranti, keď sa vracali zo zámoria v prvej tretine 20. storočia. Do slovenského ľudového staviteľstva vniesli nové materiály, technológie aj umelecké smery. A preto nečudo, ak vám kresby na domoch pripomenú diela kubistov či futuristov, a teda elegantný i moderný štýl art deco. Keď sme pri stavbách, zabudnúť nemôžeme ani na unikátne drevené kostolíky, nazývané tiež perlami Karpát. Najstaršie stoja v Topoli, Hrabovej Roztoke, Ruskej Bystrej, Ruskom Potoku či Uličskom Krivom.
 

Len sa neBoj Pujďákov

Nielen architektúra ovplyvnila rozmanitosť zemplínskeho regiónu, ale tiež samotní obyvatelia. Okrem Slovákov tu žijú Maďari, Rusíni, Ukrajinci i Rómovia. Rusnácke obyvateľstvo pozostáva z Lemkov (názov je odvodený od slova len, iba) a Bojkov alebo Pujďákov (sedem pujďáckych dedín zaniklo v polovici 80. rokov kvôli výstavbe vodnej nádrže Starina). Od nárečia je odvodený tiež názov Sotákov, ktorí sa nepýtajú Čo?, ale So?

Do hory, do lesa valasi

Obyvatelia Zemplína sa v minulosti živili prevažne poľnohospodárstvom a na juhu najmä pestovaním vychýreného tokajského vína. Spôsob života ľudu a tradície na severe kreovalo karpatské ovčiarstvo, typické pasením oviec na horských pasienkoch. Kým nížinné ovčiarstvo sa okrem vlny zameriavalo na výrobu mäsa a kože, karpatské na spracovanie ovčieho mlieka. Jeden z posledných predstaviteľov pastierskych tradícií bol rezbár a majster ľudovej umeleckej výroby Tibor Galgóczy.

 

Dievčenská karička na hrnčeku

Tradícia hrnčiarskej výroby s centrom v Pozdišovciach siaha ďaleko do minulosti, prvá oficiálna zmienka pochádza z roku 1416. Nezameniteľný pozdišovský dekór dievčenskej karičky na tmavom podklade sa pri Michalovciach vyrába dodnes a je známy aj za hranicami Slovenska. Okrem hrnčiarstva sa kedysi na Zemplíne spracovávali kože, pálilo a predávalo drevené uhlie, tkalo sa a vyrábali korytá. Korytárstvo tu rozšírili kočovní Rómovia zo Zakarpatskej Ukrajiny.

Vedeli ste, že nevesty sa kedysi kupovali?

A to dokonca aj na Zemplíne? Tento zvyk pochádza z dávnejšej formy uzavretia manželstva a od roku 1720 bol zakázaný. Dovtedy si však muži na trhu pri kláštore rehole baziliánov v Krásnom Brode vybrali dievča či vdovu a v kláštore sa rovno aj zosobášili.

Karička aj čardáš

Pre zemplínsky folklór sú charakteristické temperamentné čardáše, pestré kolesové ženské tance karičky sprevádzané spevom, ako aj mužské verbunky (pôvodne stredoveké vojenské tance, ktoré predvádzali silu a obratnosť). Ikonickou postavou zemplínskeho folklóru je tanečník, rozprávač a významný nositeľ ľudových tradícií Juraj Šaffa z Dlhého Klčova.

 

 

Hudobný folklór na Zemplíne

 

  • Hudobný folklór Zemplína kreovali roľnícka kultúra, novouhorský štýl a rôzne etniká. 
  • Spievali sa piesne k obradom, čardášom, verbunkom i karičkám.
  • Vo viachlasnom speve boli vychýrení muži zo Zámutova, Dvorianok či Parchovian. 
  • Na Zemplíne pôsobili najmä rómske kapely

 

Hudobný folklór Zemplína výrazne ovplyvnil novouhorský štýl, ale zároveň si zachoval piesne a prvky staršej roľníckej kultúry. Svoju ruku k dielu priložili aj naše tri najväčšie etnické skupiny – Maďari, Rusíni a Rómovia.

Podzme, dzivki, podzme, hej, podzme do karički

Najstaršie zachované typy piesní sú obradové (svadobné a chorovodné). Až novouhorský štýl priniesol na Zemplín čardáše, verbunky, polky a s nimi spojené tanečné piesne. Tie sa spievali aj k rôznym strofickým tancom, sporadickejšie ku krucenej (bližšie k Šarišu) a v hojnom zastúpení k známej karičke (do koľesa/koľeso). Pri ukrajinských hraniciach, obývaných rusínskym etnikom, sa stretávame aj s piesňami, ktoré majú pôvod na Ukrajine a viažu sa k tancom ako krutak či kolomijka. Zaujímavosťou v repertoári zemplínskych ľudových hudieb je tzv. fogaš alebo treščak. Tento opakujúci sa krátky hudobný motív primáš obmieňal rôznymi ciframi a ozdobami. Zvykol sa vsúvať medzi piesne ako medzihra, ale najčastejšie ho hrali na záver tanca. Najvariabilnejší a najviac invenčný v hre fogašov bol azda primáš Vojtech Ferenc z Kamenice nad Cirochou. S rôznymi obmenami a pomenovaniami fogaša sa stretávame nielen na Zemplíne, ale v celom karpatskom priestore, dokonca aj na Morave. 
 

 

Viachlasný Zemplín

Isto sa vám už niekedy stalo, že emotívny viachlasný spev dal do pozoru všetky chĺpky na rukách. A možno sa to stalo pri pomalých mládeneckých piesňach, v ktorých znie azda najintenzívnejšie. Dokazovali to vynikajúci speváci zo Zámutova, Dvorianok či Parchovian. 

 

Zámutovská kapela nemá cimbal

Na Zemplíne pôsobili najmä rómske sláčikové ľudové hudby, ktoré dopĺňal cimbal či klarinet. V Zámutove však hrala odjakživa kapela bez cimbalu. Ako spomínal už nebohý primáš Jozef Kroka Češľak, jeho otec cimbal kúpil od vojakov. Po vojne však prišli žandári a nástroj vzali, pretože bol vraj kradnutý. A tak ostala zámutovská kapela bez cimbalu.
Pri maďarských hraniciach sa uchovala aj tradícia citarových ľudových hudieb, hoci nie v takej miere, ako v minulosti. Rozšíreným hudobným nástrojom na Zemplíne bola tiež heligónka. Hrával na nej známy tanečník Juraj Šaffa z Dlhého Klčova.

Zaujímavosti:

  • V Zámutove sa zachovala svadobná pomalá a ťahavá pieseň s názvom Na dobre rano, ku ktorej nie je známy text. Muzikanti ju hrali na začiatku svadobného dňa.
  • Rómovia hrali a spievali nielen pre majoritné obyvateľstvo Zemplína, ale aj vlastné piesne vo svojich komunitách. Napríklad, v repertoári Rómov z obce Kapušianske Kľačany sa kedysi objavoval aj nevšedný palicový tanec (po maďarsky botoló) znázorňujúci boj. V minulosti bol tanec sprevádzaný iba spevom, riekankami a niekoľkoslabičnými rytmickými „prestrelkami“ (jabadab, dibi, žabó a pod.). Dnes sa zachoval už iba za hranicami v Maďarsku a sprevádzajú ho už aj hudobné nástroje, najčastejšie gitara.

Ľudový odev na Zemplíne

  • Na hornatejšom severnom Zemplíne sa obliekalo jednoduchšie, na úrodnejšom a zaľudnenejšom juhu pestrejšie.
  • Rozvoj priemyslu priniesol jemnejšie a farebnejšie materiály a výraznejšiu zdobnosť odevu. 
  • Základ mužského odevu tvorila bohato vyšívaná bila košuľa s nazberkanými rukávmi.
  • Ženský kroj vytváral nezameniteľnú siluetu Zemplínčanky – hore úzka a od pása dole riadne široká. 
     

 

Bohaté a husto nazberkané sukne, vypasovaný driek a dlhý varkoč. Takto kedysi vyzerali zemplínske ženy a po boku im stáli muži v šnurovanom lajblíku. Typický bol pre pálocku oblasť Maďarska, ale keďže tá siahala za čias Rakúsko-Uhorska i na Slovensko, dostal sa tiež do nášho odevu. Nebol však jediný. Aj kašmírové šatky či látky na sukne sa v hojnej miere dovážali z Maďarska. 

Zemplínske kroje výrazne ovplyvnil tiež nástup manufaktúry v 2. pol. 18. stor. Kým dovtedy sa odev vyrábal doma najmä z ľanového/konopného plátna, ovčej kože a vlny (štofovo plátno, cajgovo plátno, dreľichovo  plátno), rozvoj priemyslu priniesol jemnejšie a farebnejšie materiály, a s tým spojenú výraznejšiu variantnosť či zdobnosť tradičného odevu. Geometriu a čiernu krížikovú výšivku doplnili rastlinné ornamenty (predovšetkým ruže) a hladkovanie, ktoré sa jednoduchšie vyšívalo na nové husto tkané materiály. Odev v oblastiach Zemplína bol síce podobný, no pre každú obec (dokonca i rodinu) jedinečný. V zásade platilo pravidlo, že na hornatejšom severe sa obliekalo jednoduchšie (strihovo aj farebne) a na úrodnejšom a zaľudnenejšom juhu pestrejšie.

Spodné gate ako vrchné


Základ mužského odevu tvorila bohato vyšívaná bila košuľa s nazberkanými rukávmi, dreľichovo nohavky a štepovaný či šnurovaný lajblík. Zdobený lajblík krášlil len slobodných mládencov, starší muži a vdovci sa zaobišli bez výzdoby. Cez ramená si chlapi ležérne prehodili bohato šnurovaný kabátik – kikľu, ktorý pripomína mundúr husárov. Keď išli mladý zať a družba k sobášu, hodili si na ramená gubu. Mužský sviatočný odev dopĺňali obuv (čižmy), kalap a remeň. Ten bol taký dlhý, aby sa dal dva až trikrát opásať okolo bokov a vyzdobiť cvokmi. Na prácu si chlapi obliekali robkanu košuľu, dreľichovo  nohavky s opaskom – všetko z pevnejších a hrubších materiálov bez výzdoby, aby sa rýchlo neponičili. V lete si na nohy navliekli bočkory. Vlastne aj v zime, len ich vystlali slamou. Ľudia boli kedysi vynaliezaví a veci nosili, ako sa len dalo. Spodné gate, ktoré v zime natiahli pod nohavice, vzali na seba i v období žatvy samostatne. Na dolnom Zemplíne až po lokalitu Vranova nad Topľou sa nohavice zdobili i vpredu na stehnách a vytvorili tak významný rozlišovací znak regiónu.


Hore úzka, dole široká


Ženský odev bol bohatší ako mužský – skladal sa z viacerých súčastí, mal pestrejšiu výzdobu a bol náročnejší na výrobu. Základ tvorilo opľečko a bohato šnurovaný ľajblik. Široké rukávy na opľečku sa časom zúžili sa začala naň obliekať lepetanka. Ženy z oblastí Michaloviec, Sobraniec a Trebišova sa v zime často zababušili do mnohých vrstiev oblečenia – košieľky, blúzky, lajblíky, vizitky či kabáty (mladé nevesty dostávali do výbavy aj kožuch) a platila zásada, že aspoň najvrchnejšia časť bola vždy vyzdobená výšivkou. Spodných sukní bolo hneď niekoľko, pretože útle ženy vtedy neboli „v móde“. Najspodnejší rubáč bol uzučký a plnil aj funkciu spodnej bielizne. Nasledovali tri biloty/bigľoše, na vrch išiel fodráš a až naň kabat/zbirana sukňa. Spodný okraj sukne sa zvyčajne lemoval úzkou hodvábnou alebo vlnenou stužkou (Čierne nad Topľou) či pásom čierneho zamatu, do ktorého sa zvykol natiahnuť aj tenký drôtik (Sečovská Polianka). Všetky sukne vrátane spodníc boli značne široké a svojou váhou ťahali ženy k zemi. Vytvorili tak nezameniteľnú siluetu Zemplínčanky – hore úzka a od pása dole riadne široká. V niektorých častiach Zemplína dopĺňal sukne ešte fartuch/šurc. Na nôžky si ženy v lete neobúvali nič. (Žeby počiatky barefoot obuvi?). Keď si to situácia vyžadovala, natiahli si onuce a bočnory, na sviatky nosili spuščace čižmy. Čižmy boli vzácne, dievčatá ich dostávali do daru, až keď začali chodiť do školy. Začiatkom 20. storočia sa do módy dostali pančuchy – mladé dievky si obľúbili najmä pásikavé. Keď sme pri dzivkoch, tak tie si česali varkoč, vydaté ženy zasa konťu s čepcom či začepkou.

Chlapci v šatôčkach


U detí sa kedysi nerozoznávalo oblečenie podľa pohlavia a až do nástupu do školy nosili väčšinou dlhú košeľu pripomínajúcu šatôčky. Takto im mamky jednoduchšie vymenili peľuchy a vyumývali spodné partie tela. Keď dieťa dozrelo, dostalo zmenšené varianty „dospeláckeho“ oblečenia. Už malí chlapci sa pýšili klobúčikmi, ktoré časom, žiaľ, takmer vymizli z mužského odevu. 

Kroje už len na povale


„Vyzliekať sa“ z tradičného odevu na Zemplíne začali najprv muži, a to v období, keď odchádzali za prácou do Ameriky. Koncom 19. storočia ho nosili už len na sviatky a fotografovanie. Ďalším dôvodom bol vznik fabrík i družstiev a s nimi spojené uniformné oblečenie, ktoré bolo praktickejšie ako kroje. Definitívnu bodku za tradičným odevom dala tzv. konfekčná móda v medzivojnovom období, keď už aj ženy v odľahlejších dedinách svoj kroj vymenili za mestský odev. V súčasnosti je kroj historickou a reprezentatívnou záležitosťou. 
 

Ľudový tanec na Zemplíne

Kruhové a reťazovité tance

  • Chorovod je jedným z najstarších ľudových kolesových tancov a predvádzali ho dievčatá cez rôzne sviatky a rodinné obrady. Držali sa za ruky, spoločným synchronizovaným kráčaním vytvárali rôzne reťazovité útvary (rad, zástup, vlnovka, kruh) a monotónne pri tom spievali. Kým jarné chorovody tancovali slávnostne vyobliekané dievky počas Veľkonočnej nedele alebo pred svätodušnými sviatkami (napr. počas Turíc vo Vyšnom Žipove, Parchovanoch, Malčiciach, Strážskom), chorovodné hry sa časovo neviazali na žiadne ročné obdobie. 
  • Koleso na Zemplíne poznáme pod názvami koľeso, koľečko, kolka, karički či verejnosti najviac známa karička. Karička sa tancovala spontánne pri rôznych príležitostiach – po litánií cez nedeľné popoludnia, na priadkach, cez prestávku nedeľnej tanečnej zábavy či bálu, na svadbe, ale aj fašiangových i veľkonočných zábavách. Tvar kruhu nie je náhodný, symbolizuje totiž celistvosť a karička má najbohatší priestorový pôdorys spomedzi kruhových tancov v celej strednej Európe. Tancuje sa v smere hodinových ručičiek, na jej začiatku dievčatá chodia v kruhu pochytané voľne za ruky a až po niekoľkých taktoch sa kruh zúži a chytia sa ob-jednu za chrbát (Pozdišovce). Samotná karička sa skladá z troch častí. Prvú tvorí chôdza, druhú krútenie do kruhu kolesovým krokom (túto časť dievčatá sporadicky obohatia natáčaním boku v smere a proti smeru pohybu) a tretiu časť tvoria tzv. dupavé motívy. Počas tancovania dievčatá spievajú viachlasný spev a dlhšie pesničky. Spievať začína vždy len jedna a po chvíľke sa k nej pripoja ostatné účastníčky. Medzi jednotlivými piesňami môže byť aj krátka prestávka, počas ktorej kráčajú, alebo, ako je to zaznamenané vo výskume v obci Lastomír, rozprávaním si vyberajú novú pieseň. Pre Zemplín je charakteristické aj tzv. ujúkanie.
     

 

Skočné tance

Na Zemplíne, konkrétne v Kapušianskych Kľačanoch, sa v minulosti objavovali aj nevšedné rómske palicové tance. Dvaja muži tancovali oproti sebe s palicou v ruke a pohybom znázorňovali boj – bodnutie, úder i seknutie. Tieto tance vychádzali zo stredovekých zbrojných tancov i z historického hajducha (mužský ľudový tanec s drepmi a skokmi, ktorý sa tancoval so zbraňou v ruke) a medzi mužmi mohla niekedy tancovať aj jedna žena.  

Medzi tance šikovnosti patrí fľaškový zo Zámutova a Čičavy a snahou tanečníka je tancovať nad fľašou postavenou na zemi tak, aby ju neprevrátil. Tento tanec vznikol spontánne, keď sa začal predvádzať na svadbách a zábavách, tancoval ho prevažne jeden alebo dvaja muži, ale sú známe aj interpretácie žien. 

Prevažnú časť mužských tancov na Zemplíne tvorili parobské alebo inak nazvané aj mládenecké tance (Šaffov tanec – Dlhé Klčovo, čerkaný – Parchovany, Vasiľovo cifry – Poša). Dnes obvykle tvoria spoločne s čardášom úvod tanca. 

V prípade, že sa tancujú individuálne, hudobným sprievodom sú obvykle čardášové melódie a to je dôvod, prečo sa ich v súčasnosti nedá jednoznačne priradiť k mládeneckým tancom. Štruktúra tanca vykazuje spoločné znaky s mládeneckými tancami zo Sedmohradska (Rumunsko). Tanečníci používajú počas interpretácie viacero motivických radov, ktoré sa skladajú z úvodných motívov, jadra (cifrovanie a čapáše) a zo záverečných formúl.

V Zámutove a Sečovskej Polianke sa pod názvom bašistovské vyskytovali kruhové mládenecké tance.

Čardáš

V 19. storočí sa v strednej Európe pomaly začal meniť tanečný vkus, a s ním aj stará tanečná kultúra. Práve v tomto období vznikol čardáš, ktorý spojil staršie tance s vtedajšími módnymi. 

Na Zemplíne vedľa seba existujú jednotempové rýchle čardáše (napr. Parchovany, Pozdišovce, Rakovec nad Ondavou) a čardáše zložené z pomalej a rýchlej časti (napr. Zámutov, Dlhé Klčovo, Lastomír, Dvorianky, Ostrov). Podľa choreografických tvarov ich delíme na niekoľko skupín. Prvé olobratové čardáše (Zámutov, Dlhé Klčovo, Sečovská Polianka) tvoria prvú skupinu. Charakterizuje ich dvojtempovosť a výrazné používanie tzv. poloobratu. Dvojkročka (charakteristický motív čardášu) je tiež súčasťou predmetného tanca. V jednotempových čardášoch na základe lokálnej krucenej (napr. Parchovany, Pozdišovce) prevláda vytáčanie ženy pod rukou muža, za telom a premiestnenie ženy z jednej strany muža na druhú v bočnom držaní. Sú to štýlotvorné znaky, ktoré jasne poukazujú na nadväznosť predmetných čardášov na tzv. krucenu, ktorá už na Zemplíne počas terénnych výskumov nebola zaznamenaná (okrem rekonštrukcie v Zámutove a v dedine Lastomír), bohato sa však dochovala v spevnom repertoáre jednotlivých obcí. 

 

Verbunk

Verbunky nadväzujú na staršie tance a tancovali sa najmä tam, kde sa nachádzali aj verbovacie centrá (napr. v Košiciach – 34. peší pluk, 10. husársky pluk). Na Zemplíne sú najrozšírenejšie kruhové verbunky, a to v dvoch podobách – s veliteľom a bez veliteľa. Sólové verbunky sa podobajú na parobské tance, majú však voľnejšiu štruktúru (napr. Višňovského verbunk zo Zámutova). Zahraničný cestovatelia, ktorí k nám chodili v 18. a 19. storočí tvrdili, že veľmi podobné verbunky videli tancovať aj na jarmokoch v iných krajinách. 

 

Folklorizované spoločenské tance

V 19. storočí sa spoločenské tance v Európe rozšírili o nové, v danej dobe moderné podoby ľudových tancov ako polka, mazúrka a valčík. Tie si hneď obľúbili aj na Zemplíne. Tanečníci si ich začali postupne obmieňať podľa vlastných potrieb a vkusu a vznikli tak rôzne regionálne aj lokálne variácie/obmeny. Tieto tance do dedín priniesla vidiecka mládež, ktorá navštevovala tanečné školy a zábavy v meste, alebo taneční majstri, ktorí chodili vyučovať na vidiek. 

Remeslá na Zemplíne

Hospodárska a spoločenská špecifickosť vývinu Slovenska spôsobila, že popri sebe prežívalo niekoľko druhov výroby. V posledných dvoch desaťročiach to bola výroba domáca, domácka, remeselná, manufaktúrna a priemyselná. Remeselná výroba vznikla odčlenením od domácej výroby. Významný rozmach nastal koncom 18. storočia a pretrvával až do začiatku 20. storočia. Konkurencia manufaktúr a priemyslu nútila remeselníkov hľadať konzumenta medzi ľudovými vrstvami, ktorých vkusu sa výroba podriaďovala. Vývoj šiel tak ďaleko, že v 2. polovici 19. storočia a začiatkom 20. storočia boli vo väčších obciach zastúpené základné druhy remesiel.

Drotárstvo

Toto remeslo predstavuje podomové opravovanie kuchynského riadu drôtom alebo zhotovovanie, resp. predaj výrobkov z plechu a drôtu. Drotári pritom pôvodne opravovali hrnčiarsky riad haftovaním (prevlečením drôtu cez dierky navŕtané v nádobe) alebo drôtovaním (opletením riadu drôtenou sieťou). Po roku 1875 začali opravovať aj plechový riad, a to plátaním plieškami, letovaním či cínovaním. Najstaršie údaje o drotároch v sninskom regióne pochádzajú z roku 1869 a týkajú sa obcí Nová Sedlica a Ruské. 


Gubárstvo

Predstavuje domáce i remeselné tkanie, prípadne šitie gúb. Guba mala obdĺžnikový tvar a používala sa ako pokrovec (prikrývka pre ľudí a zvieratá), zošitá z dvoch kusov tkaniny s vlasom a rukávmi sa tiež používala ako vrchný odev, ktorý siahal po pás, resp. až pod kolená. Pre tento odev je ale viac zaužívaný názov gubaňa alebo gubaňka. Vlas na povrchu tkaniny sa tvoril buď počas tkania, a to zachytávaním prameňov vlny v osnove alebo vyčesávaním povrchu hotového hrubého vlneného koberca. Útok v tkanine guby – gubaňe pritom tvorila druganá niť. Tento jediný druh textilnej výroby, ktorý sa na územie Slovenska dostal počas valašskej kolonizácie, nadobudol aj formu remeselnej výroby.

Gubárstvo patrí medzi typické remeslá na Zemplíne a súvisí predovšetkým s valašskou kolonizáciou. Ako remeslo sa pritom v tomto regióne rozvinulo hlavne vo veľkých mestách. Hlavným remeselným strediskom gubárskej výroby bolo Humenné, kde gubári používali na výrobu gúb vlnu z čiernych oviec. 


Hrnčiarstvo

Ide o remeslo zaoberajúce sa výrobou keramiky z pálenej hliny, ktorá sa pôvodne modelovala v ruke, neskôr s využitím hrnčiarskeho kruhu alebo tvarovaním pomocou foriem. Vyrábali sa pritom hlinené nádoby do domácnosti – najrôznejšie hrnce, hrnčeky, mliečniky, čutory, cedáky a odkvapkávače na syr, taniere, krčahy, džbány, dvojité obedáre – tzv. dvojnice, včelárske okurovadlá, nádoby na výrobu sviečok alebo kvetináče. Svoje dielne si hrnčiari stavali na miestach s ložiskami kvalitnej hliny a s dobrým prístupom k drevu.

Hrnčiarstvo patrilo medzi charakteristické remeslá Zemplína. Jeho najznámejším strediskom boli Pozdišovce v michalovskom regióne. Ďalšie strediská hrnčiarstva sa nachádzali v humenskom a sobraneckom regióne – odtiaľ sa potom výroba keramiky rozšírila aj do sninského regiónu. V 50. – 60. rokoch sa hrnčiarstvo v Snine stalo druhým najznámejším (po Pozdišovciach) v rámci celého Zemplína. V zbierkových fondoch Vlastivedného múzea v Humennom je najmä hrnčiarske náradie zo Sniny (228 kusov) od majstra Jána Halamku. 
 

Korytárstvo

Predstavuje remeselnú a domácu výrobu korýt z dreva dlabaním. Korytári sa venovali aj výrobe korýtok, vahanov, vaničiek, lyžíc, variech, lopát, vejačiek a iného dreveného riadu. Do 18. – 19. storočia nebolo toto remeslo ako výrobná činnosť špecializované.

Rozvoj korytárstva na Zemplíne bol zaznamenaný najmä po príchode rumunských Rómov – korytárov zo západnej Ukrajiny, ktorí sa usadili v rôznych lokalitách hlavne v sobraneckom (Budkovce, Podhoroď), michalovskom (Tušice) a vo vranovskom regióne (Podčičva), následne i v humenskom (Udavské, Kamenica nad Cirochou, Papín) a sninskom regióne (Snina). V zbierkových fondoch zemplínskych múzeí a v rôznych iných zbierkových fondoch je korytárstvo zdokumentované práve v desiatich obciach sninského regiónu. V súčasnosti sa korytárstvu v sninskom regióne venuje Milan Karľa v Snine. 


Kováčstvo

Ide o remeselnú výrobu železných predmetov pomocou ručných nástrojov a tepelného spracovania kovaním. Uvedené remeslo pritom patrí medzi najstaršie a najvýznamnejšie. Kováčstvo sa vykonávalo vo vyhniach (išlo o samostatné stavby). V nich boli realizované všetky výrobné operácie, ktoré mali – v spôsobe obrábania železa za studena – spoločné črty so zámočníctvom. Kováčske vyhne mali zväčša dva priestory – jeden uzavretý, vnútorný – a druhý vonkajší, otvorený s ostreším (tvorila ho predĺžená strecha vnútorného priestoru). Tento vonkajší priestor slúžil na podkúvanie koní. Vnútornému priestoru dominovalo ohnisko a kováčsky mech, ktorým sa vháňal vzduch do ohniska, a to kvôli dosiahnutiu požadovanej teploty plameňa.

V 19. a prvej polovici 20. storočia sa kováčstvo vo vidieckom prostredí zameriavalo na podkúvanie ťažného dobytka, výrobu a opravu poľnohospodárskeho náradia (motýk, položelezných pluhov, vidiel či lopát), nástrojov pre drevorubačov (sekier, reťazí, štipákov) a remeselníkov, dopravných prostriedkov (kovania vozov, kočov, bričiek alebo saní), kovaných prvkov stavieb (mreží, okeníc, kovaní dverí a okien či petic na vráta), ako aj na opravy rôznych ďalších železných predmetov, kovaní a mechanizmov.
 

Košikárstvo

Ide o domáce pletenie, prípadne i predaj predmetov z prútia, koreňov drevín, lubov, kukuričného šúpolia či slamy. Najviac rozšírená bola pritom výroba košov z prútia. Na pletenie sa používalo prútie s kôrou (nelúpané alebo zelené prútie), prípadne sa pred pletením šúpalo, štiepalo či varilo. Najčastejšie sa zhotovovali opálky na zemiaky – košariki a na nosenie krmiva pre dobytok – košare. Z vŕbových prútikov boli zhotovované aj veľké koše do vozov.

Toto remeslo patrí medzi najrozšírenejšie na Hornom Zemplíne. Rozvetvenú výrobu košikárskych výrobkov si vynútila ich všestranná úžitkovosť a potreba v poľnohospodárstve či domácnostiach. V roku 1912 bola tiež založená pokusná košikárska dielňa a škola v Humennom, ktorá usporadúvala kurzy pre vedúcich košikárskych dielní.

Kožušníctvo

Kožušníci z kožušín oviec, jahniat, líšok, vlkov a medveďov šili podšívky do zimných kabátov, kožušinové vesty bez rukávov, kožuchy siahajúce po pás, kolená i členky, bundy, zriedkavejšie aj rukavice i prikrývky. Pre dedinského konzumenta boli určené prevažne ovčie kožušiny, spočiatku v prírodnej farbe. Kožušníci zhotovovali kožuchy i podľa požiadaviek spotrebiteľov, pričom vytvárali dekór zodpovedajúci regionálnym typom či variantom ľudového odevu. Kožušníctvo bolo v rámci Horného Zemplína rozšírené predovšetkým vo vranovskom a v humenskom regióne. V Humennom tiež v roku 1640 vznikol cech kožušníkov.


Metlárstvo

Metlárstvo predstavovalo bežne rozšírené remeslo vo všetkých regiónoch Zemplína. Obyvatelia v hornej časti regiónu sa venovali výrobe metiel z brezového prútia najmä pre vlastnú potrebu. V 50. rokoch 20. storočia však táto produkcia v oblasti Laborca i Hornej Cirochy prerástla do masovej výroby. Metlárstvo sa tak stalo nielen vedľajším, ale i hlavným zamestnaním, pretože bol zabezpečený odbyt výrobkov prostredníctvom prevádzkarní pre rôzne podniky a organizácie.
 

Rezbárstvo

Toto remeslo vo forme ľudového rezbárstva bolo rozšírené vo všetkých zemplínskych regiónoch. Ide prevažne o rezbou zdobené praslice (kúdele), piesty (pracie, mangľovacie, snovacie), lyžičníky, soľničky, rozpínače na plátno, drevené puzdra na hrebene, pastierske palice, truhlice a vyrezávané kríže. 

Sakrálne rezbárstvo v sninskom regióne dosiahlo umelecký vrchol pri drevených vyrezávaných ikonostasoch zo 17. až 20. storočia. Mnohé sa nachádzajú vo viacerých drevených i murovaných chrámoch v Uliči, Kalnej Roztoke, Klenovej, Pčolinom, Parihuzovciach a Pichnom. Ojedinele sa zachovali i vyrezávané drevené sochy Ježiša, a to v obciach Kolbasov a Zboj. Z obdobia prvej svetovej vojny pochádza drevený vyrezávaný veniec s ružami na vojnovom cintoríne v Príslope. V rámci sakrálneho rezbárstva sa majstri zaoberali aj vyrezávaním bohato zdobených prícestných krížov.


Spracovanie rohoviny

Ide o domácu výrobu, pri ktorej sa ako materiál využíval najmä odpad z rohov hovädzieho dobytka i oviec. Malé, väčšinou kravské rohy sa pritom používali na zhotovovanie oselníkov, rožkov na plnenie klobás alebo pomôcok na maľovanie riadu. Rozšírená bola i výroba soľničiek a signálnych rohov, často s bohatou ornamentálnou výzdobou. Rohovinu používali aj hrebenári na výrobu rôznych druhov hrebeňov.


Šindliarstvo

V Hornozemplínskom regióne bolo rozšírené v obciach s výskytom dostatočného množstva ihličnatých drevín. Šindle sa vyrábali prevažne z jedľového dreva, výnimočne i z bukového dreva. Strom s rovným kmeňom sa narezal pílou na klátiky, ktoré mali dĺžku šindľov. Potom sa od stredu lúčovito štiepalo sekerou na hrúbku šindľa. Šindle sa ďalej strúhali obojručným nožom na strúhacom stolci. Do hrubšej hrany šindľa sa následne nožom vyrezal žliabok (žľbkovaňe, fugovanie) na spájanie šindľov – do žliabku jedného šindľa sa zasunula úzka hrana nasledujúceho šindľa.
 
Ťažisko rozšírenia predstavoval sninský a medzilaborecký región, okrajovo i humenský a vranovský región. Niektoré panstvá si zabezpečovali vlastných šindliarov. Postupným nahrádzaním šindľa inými trvanlivejšími krytinami jeho výroba upadala. V súčasnosti sa zredukovala už len na výrobu pre vlastnú potrebu, resp. na rekonštrukčné práce na historických pamiatkach.

Výšivkárstvo

Predstavuje domácu výrobu výšiviek pre vlastnú potrebu, resp. na predaj. Ide vlastne o zdobenie podkladového materiálu (textil, koža) priadzou, ručne alebo pomocou šijacieho stroja. Prvé stopy vyšívania na území Slovenska siahajú do 3. storočia p. n. l. V období stredoveku sa výšivka uplatnila na cirkevnom oblečení, neskôr prenikla do oblasti panského odievania, na panovnícke dvory, resp. do mestského prostredia. V dedinskom prostredí sa vyšívanie rozšírilo v 19. storočí. 

Výšivkárstvo ako osobitný výtvarný prejav v ľudovom textile sa prejavilo vo všetkých zemplínskych regiónoch. Estetické cítenie žien bolo výrazne vyjadrené v odevnom a bytovom textile. Ľudový odev bol prirodzenou súčasťou i ozdobou mnohých slávnostných príležitostí a sviatkov. Takmer všetky súčasti odevu, aj iné tkaniny v domácnosti v minulosti zdobila výšivka. Najrozšírenejšie boli rastlinné ornamenty vyšívané plochým stehom, resp. geometrizované ornamenty realizované krížikovou výšivkou.

Zdobenie kraslíc

Zdobenie kraslíc ako výrazný výtvarný prejav veľkonočného zvykoslovia bolo rozšírené vo všetkých regiónoch Zemplína. Horný Zemplín bol známy technikou zdobenia vajec voskom a voskovou batikou. Najväčší rozvoj dosiahlo dané remeslo hlavne v medzilaboreckom regióne (Čertižné, Zbudská Belá, Borov), ktorý je známy farebnou pestrosťou kraslíc zhotovovaných už spomínanými technikami. Ďalšie strediská, využívajúce uvedenú techniku, sa nachádzajú v okrese Humenné (Oľka, Repejov). Kraslice z vranovského regiónu boli farebne menej výrazné, pričom sa používali i techniky olepovania slamou alebo farbenia v odvare z cibuľových šupiek. Charakteristická je viacfarebná výzdoba (červená, modrá, zelená, žltá – najviac sedem farieb). Ornamenty sa vytvárali nanášaním roztopeného včelieho vosku na škrupinu a následným namáčaním v roztoku s prírodnými farbivami. Vosk sa v tomto regióne nanášal najmä pomocou špendlíkových hlavičiek rôznej veľkosti. Základné tvary, pomocou ktorých sa vytváral ornament, predstavovali bodka a kvapka (tá vznikala predĺžením bodky pohybom ruky). Na záver sa vosk na vajíčku nahrial a zotrel, čím boli odhalené jednotlivé farebné ornamenty. V Hornozemplínskom regióne predstavovali kraslice – pisanki odmenu, ktorú dostávali mládenci od dievčat za oblievačku na Veľkonočný pondelok.
 

„Najprv poznaj svoje rodisko až potom San Francisco.“

Ján Lazorik